МОДУЛЬ 1. ЗАГАЛЬНИЙ ВСТУП ДО ПСИХОЛОГІЇ
МІКРОМОДУЛЬ 1
: ЗАГАЛЬНИЙ ВСТУП ДО ПСИХОЛОГІЇ1.1. Психологія як наука
ПСИХОЛОГІЯ ЦЕ:
1. НАУКА, ЩО ВИВЧАЄ ФАКТИ, ЗАКОНОМІРНОСТІ Й МЕХАНІЗМИ ПСИХІКИ;
2. НАУКА, ЩО ВИВЧАЄ ПРОЦЕСИ АКТИВНОГО ВІДОБРАЖЕННЯ ЛЮДИНОЮ ДІЙСНОСТІ В ФОРМІ ВІДЧУТТІВ, СПРИЙМАНЬ, МИСЛЕННЯ, ПОЧУТІВ ТА ІН-ШИХ ПРОЦЕСІВ І ЯВИЩ ПСИХІКИ;
3. НАУКА ПРО ЗАКОНОМІРНОСТІ Й ФУНКЦІОНУВАННЯ ПСИХІКИ ЯК ОСОБ-ЛИВОЇ ФОРМИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН ТА ЛЮДИНИ.
У системі всіх наук психологія займає особливе місце, бо:
в самосвідомості людини;
Людина користується психологічними знаннями з давніх часів, але як наука психологія оформилася тільки в кінці 19 сторіччя (з часу створення у 1879р. в Лейпцигу В. Вундтом першої в світі лабораторії експериментальної психології).
ВІДМІННІСТЬ ЖИТТЄВОЇ ПСИХОЛОГІЇ ВІД НАУКОВОЇ:
1. Життєві психологічні знання конкретні, а наукова психологія, за рахунок викорис-тання накових понять, прагне до узагальнень, завдяки чому вона відкриває загальні тенденції і закономірності.
2. Життєві психологічні знання носять інтуітивний та ситуативний характер, а наукові психологічні знання раціональні і цілком усвідомлені.
3. Конкретний та інтуітивний характер життєвих психологічних знань різко обмежує можливість їх передачі. В науковій психології знання відображаються в узагальненому вигляді (поняттях і законах), що дозволяє передавати їх від людини до людини, від покоління до покоління майже необмежено.
4. В життєвій психології знання одержуються за допомогою спостереження та розмірко-вування. В науковій психології до цього додається такий метод як експеримент.
5. Життєва психологія обмежується досвідом однієї або декількох людей. Наукова психологія, практично, безмежна в своєму досвіді.
НАУКОВЕ ПОЯСНЕННЯ ПСИХІКИ БАЗУЄТЬСЯ НА ТАКИХ ПОЛОЖЕННЯХ:
1. Психіка притаманна усім живим істотам.
2. Всі психічні явища розлядаються як активне відображення дійсності.
3. Починаючи з певного щабля розвитку тваринного світу, психіка є властивіс-тю особливим чином організованої матерії – мозку.
4. Вся психічна діяльність людини причиннообумовлена, бо викликається як впливами зовнішнього середовища, так і внутрішніми станами особистості.
5. Всі психічні явища повинні розлядатись тільки в їх розвитку, який може ві-дображати і кількісну, і якісну зміну цих явищ.
6. Психіка людина проявляється і формується в її діяльності. Це означає, на-приклад, що людина пізнає дійсність, тільки впливаючи на неї.
7. Кожне психічне явище повинно розглядатись тільки в його цілісності. Тому психологія людини є психологія цілісної особистості.
ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ
- психофізіологічна проблема
ном співвідносяться між собою психіка та нервова система;
-
психопраксична проблема, що досліджує формування психіки люди-ни в процесі діяльності та залежність цієї діяльності від психіки;
-
психогностична проблема, що стосується відповідності психічноговідображення дійсності самій цій дійсності;
-
психосоціальна проблема, що розлядає характер залежності психікилюдини від суспільства, в якому вона знаходиться.
МЕТОДИ ПСИХОЛОГІЇ
ОРГАНІЗАЦІЙНІ МЕТОДИ: 1) порівняльний метод (співставлення психічних явищ між різними групами носіїв психіки – за віком, статтю, походженням і т.ін.);
2) лонгітюдний метод (багаторазове обстеження одних і тих же осіб протягом тривалого періоду); 3) комплексний метод (одночасно використовуються методи різних наук – соціології, етнографії, педагогіки і т.ін.).
ЕМПІРИЧНІ МЕТОДИ: 1) спостереження і самоспостереження; 2) експериментальні методи, психодіагностичні методи (тести, анкети, опитувальники, соціометрія, бесіда), метод аналізу продуктів діяльності, біографічний метод, близнюковий метод.
МЕТОДИ ОБРОБКИ ДАНИХ: 1) кількісні (статистичні) методи; 2) якісні методи (аналіз, диференціація даних за групами).
ІНТЕРПРЕТАЦІЙНІ МЕТОДИ: 1) генетичний метод (аналіз матеріалу в плані розвитку з виділенням фаз, стадій, критичних моментів і т.ін.); 2) структурний метод (встановлення структурних зв’язків між різними сторонами психічного явища).
Методи психологічного дослідження також поділяють на ОСНОВНІ:
Спостереження – метод тривалого, планомірного, цілеспрямованогодослідження та опису психічних явищ, які виявля.ться в діяльності та поведінці людей на основі їх безпосереднього сприймання |
Експеримент - дослідник штучно викликає і планомірно змінює, а також фіксує ті психічні явища, які він вивчає |
|
Види |
Види |
|
Життєве - неорганізоване, випадкове сприймання фактів і явищ оточуючого світу. |
Наукове - цілеспрямована, систематична, планомірна регістрація фактів і явищ, яка має чітку програму, характеризується аналітичністю та оперує системою певних, однозначних наукових понять, а також науковим поясненням причин та природи досліджуваних явищ. |
лабораторний (проводяться в спеціально організованому середовищі) - природній;констатуючий експеримент (виявляються певні особливості розвитку психічних явищ) - формуючий експеримент (передбачає цілеспрямований вплив на психічне явище з метою формування в ньому певних якостей); пошуковий експеримент – спрямований на отримання принципово нової інформації у малодосліджених наукових сферах; уточнюючий – визначення меж в яких виявляється та розповсюджується дія певних явищ, теорій та законів; критикуючий – здійснюється з метою спростування існуючих законів або теорій новими фактами; відтворюючий – передбачає точне повторення експериментів попередніх дослідників для перевірки достовірності, надійності і об’єктивності отриманих ними результатів. |
Об’єктивне (зовнішнє) - самоспостереження (внутрішнє- інтроспекція);Польове (природнє) – лабораторне; Індивідуальне – колективне; Випадкове – заплановане; Систематичне – несистематичне; Повне – неповне; Суцільне – вибіркове; Констатуюче – оцінююче; Стандартизоване - нестандартизоване; Відкрите – приховане; Включене – стороннє; Пряме (безпосереднє) – непряме (опосередковане); Спроваковане – неспровоковане |
і ДОПОМІЖНІ:
1. Широко поширений в психології метод тестування. Тест – це стандартизоване психологічне випробування, в результаті якого здійснюється спроба оцінити ступінь розвитку якогось психічного явища. Частіше за все використовуються тести визначення здібностей (вимірюються рівні розвитку психічних властивостей), тести успішності (визначається ступінь готовності до певної діяльності), проективні тести (встановлюється наявність певних психічних властивостей у людини завдяки тлумаченню нею якоїсь штучної події).
2. Бесіда.
3. Аналіз продуктів діяльності (напр. малюнки).
4. Анкетування.
5. Конвент-аналіз (аналіз документів, друкованої інформації і т.ін).
6. Експертне оцінювання.
ГАЛУЗІ ПСИХОЛОГІЇ
Сучасна психологія предстаявляє собою розгалужену систему наукових психологічних дисциплін та галузей. За спрямованістю діяльності психологів на пізнання, дослідження або перетворення психіки доцільно виділяти три великі групи галузей – теоретичну, науково-прикладну та практичну психологію.
До теоретичної психології належать:
загальна психологія,
історія психології,
експериментальна,
генетична,
соціальна,
порівняльна,
диференційна психологія,
психофізіологія,
психологія особистості та т. ін.
До науково-прикладної психології належать:
ЗА ВИДОМ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ПОВЕДІНКИ ЛЮДИНИ – психологія праці, інженерна психологія, психологія управління та менеджменту, військова психологія, психологія спорту та т. ін.;
ЗА КРИТЕРІЄМ РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ – вікова психологія, педагогічна психологія, психологія аномального розвитку і т.ін.
Практична психологія функціонує як система спеціальних психологічних служб, спрямованих на надання безпосередньої допомоги людям у вирішенні їхніх психологічних проблем.
До практичної психології належать:
психологічна служба сім’ї та соціального захисту населення, психологічна служба системи освіти, психологічна служба системи охорони здоров’я, практична юридична та пенітенціарна психологія, практична педагогічна психологія, практична психологія праці та профорієнтації, соціально-психологічна служба в армії і т.ін.
ЗАГАЛЬНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЇ
ЧАС ПРОВІДНЕ СТИСЛЕ ВИЗНАЧЕННЯ
ВИНИКНЕННЯ ПОНЯТТЯ
Десятки тися- ДУША в арахаїчно- Душа – це двійник тіла, що живе власним жит-
чоліть до н.е. му розуміння тям та покидає тіло під час сну, смерті, непри-
томності
Кінець IY тис. ДУША Душа – це нематеріальна, незалежна від тіла пі-
до н.е. знавальна та життєдайна основа. В античну
епоху ототожнювалася з атомом, вогнем, пові-
трям, а в епоху середньовіччя – із свідомістю
як здатністю до рефлексії
Перші сторіч- СВІДОМІСТЬ Сукупність мотиваційних, пізнавальних та
чя н.е. емоційних властивостей індивіда
Друга поло- ПОВЕДІНКА Сукупність реакцій у відповідь на зовнішні повина XIX ст. дразники. За деякими поглядами вони проти-
ставлені свідомості
Кінець XIX САМОСВІДО- Система уявлень індивіда про себе, що регулює
сторіччя МІСТЬ його стосунки з іншими людьми, ставлення до себе, образ власного “Я” з притаманними йому
когнітивними, емоційними та оцінково-вольо-
вими компонентами
Початок ОСОБИСТІСТЬ Соціальнозумовлена система психічних якостей
XX ст. і індивіда, яка формується і виявляється у пред-
до тепер. часу метній діяльності та спілкуванні. Містить кому-
нікаційні, мотиваційні, характерологічні, само-
свідомісні, психологічні властивості суб єкта
Останні два етапи розвитку психології – це вже наукова психологія, коли вона виборола право на самостійне існування. В цей час склалась сукупність
наукових теорій, представники яких прагнуть дослідити сутність психіки, оп-рацювати методи її дослідження, насамперед експериментальний метод, відкриваються наукові заклади та школи, в яких досліджується психологічна проблематика. В останній чверті XX ст. психологія заявляє про себе як про науку, що активно втручається у суспільне життя.
ГОЛОВНІ ШКОЛИ (НАПРЯМКИ) СУЧАСНОЇ ПСИХОЛОГІЇ
БІХЕВІОРИЗМ – напрям, який предметом психологічного дослідження вважає тільки те, що відповідає методам об’єктивного вивчення. Насамперед це поведінка – сукупність зовнішніх дій людини і тварини, ланцюг реакцій на зовнішні стимули.
ГЕШТАЛЬТПСИХОЛОГІЯ – напрям, що висунув програму вивчення психіки як цілісної структури – гештальта. Головним положенням цієї школи є положення, що гештальти, як первинні дані психіки, не можуть бути виведені з їхніх компонентів. Навпаки, властивості частин визначаються саме структурою (гештальтом).
ГЛИБИННА ПСИХОЛОГІЯ – напрям, засновником якого був З.Фрейд. Ця школа розглядає психічне життя людини як багаторівневе явище, глибинним рівнем якого є несвідоме, що й визначає в цілому зміст нашої поведінки.
ГУМАНІСТИЧНА ПСИХОЛОГІЯ – напрям психології, який визначає своїм предметом унікальність особистості, вбачаючи в ній активну свідому істоту, що відповідає за своє життя і прагне до втілення моральних ідеалів. Активність особистості, на думку представників гуманістичної психології, визначається її потребою до зв’язків з іншими людьми, відчуттям необхідності постійного самовдосконалення, пошуку сенсу життя.
ДІЯЛЬНІСНА ПСИХОЛОГІЯ – напрям психології, в якому, по-перше, стверджується, що психіка виникає тільки завдяки діяльності, а, по-друге, що вона є функцією мозку, який в свою чергу теж розвивається в процесі діяльності.
Психіка являє собою властивість мозку, а психічна діяльність організму здійснюється за допомогою спеціальних фізіологічних механізмів.
РОЗВИТОК ПОГЛЯДІВ НА ФІЗІОЛОГІЧНУ ОСНОВУ ПСИХІКИ
Р. ДЕКАРТ У XYII ст. французький вчений висунув припущення про те, що нервова система, керуючи життям організму, фунціонує рефлекторно, що різні види діяльності організму є відповідями на ті чи інші подразники та здійснюються завдяки участі певних відділів мозку.
І.М.СЄЧЕНОВ У другій половині XIX ст. у книзі “Рефлекси головного мозку” Сєченов
висунув і обгрунтував думку про те, що всі акти свідомої і несвідомої
психічної діяльності людини за способом свого походження є рефлекси.
В рефлекторному акті виділяються три ланки: перша – подразнення
перетворюється в нервове збудження; друга – на основі процесів збудження і гальмування відбувається переробка інформації й прийняття
рішення; третя – виконуюча ланка, тобто передача команди до виконуючих органів. Об’єднання ланок назвали рефлекторною дугою.
І.П.ПАВЛОВ В першій половині XX ст. Павлов обгрунтував ідеї рефлекторної
роботи вищих відділів головного мозку та винайшов метод об’єк-
тивного дослідження їх функціонування.
Н.А.БЕРНШТЕЙН Обгрунтував ідею зворотного зв’язку при активній регуляції пове-
дінки організму, завдяки чому відбувається співставлення резуль-
тату дії з її попереднім планом. Це регулювання вчений назвав
принципом сенсорної кореляції і виклав його схематично у вигля-
ді рефлекторного кільця.
П.К.АНОХІН В дослідженнях цього вченого стверджується, що рефлекторне кіль- це та принцип корекції є універсальним механізмом саморегулю-
вання всієї складної поведінки тварин і людини, і чим вище рі-
вень розвитку психіки, тим досконаліший механізм саморегуляції.
БУДОВА НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ
НЕРВОВА СИСТЕМА – це інформаційно-регулятивний механізм організму, що складається із великої кількості (у людини біля 100 млрд.) взаємопов’язаних між собою нервових клітин – НЕЙРОНІВ. Різні нейрони виконують різні функції. Одні – РЕЦЕПТОРИ – перетворюють енергію зовнішнього світу в нервові імпульси (електричні розряди, що проходять по нейрону зі швидкістю від 3 до 100 м/с), що є закодованою інформацією про фізико-хімічні властивості оточуючого світу. Інші – СЕНСОРНІ НЕЙРОНИ
– проводять збудження від рецепторів до мозку. Треті – МОТОРНІ НЕЙРОНИ – проводять команди мозку до м’язів та залоз внутрішньої секреції. І, нарешті, останні – ІНТЕРНЕЙРОНИ – здійснюють обмін нервовими імпульсами між нейронами.Нервова система функціонує як єдине ціле, але окремі її функції пов’язані з діяльністю певних її відділів.
ПЕРИФЕРІЙНА ЦЕНТРАЛЬНА
з рецепторами, м’язами і залозами
поєднує периферійну нервову
ВЕГЕТАТИВНА СОМАТИЧНА здійснює дуже просту регуляти-
НЕРВОВА СИСТЕМА НЕРВОВА СИСТЕМА вну діяльність
НЕРВОВА СИСТЕМА НЕРВОВА СИСТЕМА ньому середовищі та регулюва-
мобілізує енергію заспокоює організм, ти відношення організму з
організму завдяки чому в ньому середовищем
В цілому нервова система виконує дві взаємообумовлені функції: взаємодії організму із зовнішнім середовищем (вища нервова діяльність) та об’єднання і регулювання роботи внутрішніх органів (нижча нервова діяльність).
Психічна діяльність базується на такому своєму нейрофізіологічному механізмі як РЕФЛЕКТОРНЕ КОЛО, одні ланки якого забезпечують сприймання подразників, інші перетворюють їх в сигнали, треті – центральні - здійснюють планування, регулювання поведінки, четверті доводять команди центру до м’язів та залоз внутрішньої секреції, п’яті забезпечують зворотній зв’язок, завдяки чому коригуються дії організму.
Фізіологічним центром психічної діяльності є головний мозок, функціональна організація якого виглядає наступним чином:
1 БЛОК |
Енергетичний блок, який підтримує тонус, необхідний для нормальної роботи вищих відділів кори головного мозку (розміщений у мозковому стовбурі) |
При пошкодженні функцій першого блоку увага стає нестійкою, з’являється байдужість, сонливість |
2 БЛОК |
Блок прийому, перероблення і збереження інформації (розміщений у задніх відділах обох півкуль, тім’яні, потиличні та скроневі відділи мозку) |
Порушення номальної роботи блоку призводить до втрати чутливості і глибокої втрати чіткості рухів |
3 БЛОК |
Блок, який забезпечує програмування, регулювання і контроль діяльності (розміщений у лобних долях кори) |
Пошкодження блоку призводить до дефектів поведінки, зміни в сфері рухів |
У психічному житті людини особлива роль належить лобним долям, пошкодження яких знижує розумові здібності, порушується особистісна сфера людини.
Принципово важливим є те, що головний мозок побудований з двух півкуль – лівої та правої, переробка інформації в яких суттєво відрізняєть ся за своїм змістом
ЗМІСТ ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ РІЗНИМИ ПІВКУЛЯМИ |
|
ЛІВА ПІВКУЛЯ |
ПРАВА ПІВКУЛЯ |
Індуктивна обробка інформації Сприймання абстрактних ознак Послідовна обробка Аналітичне сприймання Сприймання часу |
Дедуктивна обробка інформації Сприймання конкретних ознак Одночасна обробка Синтетичне (цілісне) сприймання Сприймання простору |
Ліва півкуля – це “формальний логік”, що розрізняє хибні вислювлювання і істинні, це орган рефлексії, свідомості та регуляції довільних дій і когнитивного навчання. Ця півкуля відповідальна також за почуття “ми”, соціальну систему значень. Крім цього, з її роботою пов’язані позитивні емоції та почуття гумору.
Права півкуля в цілому відповідальна за підсвідомі процеси, мимовільну увагу і її розподіл. Тут забезпечується сприймання безперервної картини світу, мимовільна та емоційна пам’ять. Ця півкуля мислить чуттєво, образно, здійснює інтуїтивну перевірку гіпотез. Суттєво, що вона має справу з актуальним часом, діями “тут і тепер”. Права півкуля – це півкуля правди, бо все вона сприймає серйозно. Тому це також півкуля об-раз і депресії.
Загалом, базовою функцією фізіологічної діяльності півкуль головного мозку є формуваня
умовних рефлексів на базі рефлексів безумовних.Нагадаємо, що рефлекси - це закономірні реакції організму на певні подразники, що здійснюються за участю тих чи інших відділів центральної нервової системи.
Якщо безумовні рефлекси з’являються в процесі біологічної еволюції і передаються кожному організму в спадщину, то умовні рефлекси утворюються на основі безумовних рефлексів у процесі індивідуального життя. В основі виникнення умовного рефлексу лежить утворення нового, тимчасового нервового
зв’язку між двома збудженнями (від умовного і безумовного подразника) у ділянках кори великих півкуль головного мозку, замикання шляху між ними.
В цілому, для індивідуальних організмів, що мають нервову систему, з точку зору їх адаптації до навколишнього середовища, головне значення має саме умовно-рефлекторна діяльність. Саме вона дозволяє організмам пристосовуватися до безлічі умов, в яких вони існують. Активність умовно-ре-флекторної діяльності обумовлена наявністю таких нервових процесів як
збудження і гальмування. Збудження виникає завдяки впливу зовнішніх і внутрішніх подразників, що призводить мозкові клітини і пов’язані з ними робочі апарати організму в діяльний стан. Гальмування також виникає під впливам зовнішніх та внутрішніх подразників, але результатом цього є пасивний стан нервових клітин та робочих апаратів організму.Встановлено, що при слабкому напруженні процеси збудження або гальмування іррадіюють, тобто поширюються на інші зони кори головного мозку, при досить сильному напруженні ці процеси концентруються, а при надзвичайно сильному знов іррадіюють. Важливо також ураховувати еффект взаємної індукції в умовно-рефлекторній діяльності головного мозку. Взаємна індукція – це збудження певної ділянки кори, що супроводиться одночасним зниженням збудливості, гальмуванням суміжних ділянок і, навпаки, виникнення гальмування в даній ділянці тягне за собою підвищення збудливості інших ділянок кори.
Коли ми розглядаємо той вплив на умовно-рефлекторну діяльність головного мозку, який здійснюють процеси гальмування, то привертає увагу наявність їх різних видів. Так, всі види гальмування загалом поділяються на безумовне гальмування (зовнішнє, пасивне) та гальмування умовне (внутрішнє, активне).
Безумовне гальмування має такі підвиди, як
ЗОВНІШНЄ ГАЛЬМУВАННЯ та ПОЗАМЕЖНЕ ГАЛЬМУВАННЯ.ЗОВНІШНЄ ГАЛЬМУВАННЯ виникає тоді, коли, наприклад, під час дії умовного подразника раптом починає діяти сильний побічний подразник, за рахунок чого гальмується умовний рефлекс.
ПОЗАМЕЖНЕ ГАЛЬМУВАННЯ виникає в тих випадках, коли умовний подразник занадто сильний. Ефект його дії в такому разі не збільшується, а, навпаки, зменшується.
Умовне гальмування має такі підвиди, як загальне, диференційне, запізнене та охоронне.
ЗАГАЛЬНЕ ГАЛЬМУВАННЯ виникає тоді, коли умовний рефлекс певний час не підкріплюється безумовним подразником. Тоді умовний подразник поступово стає гальмівним.
ДИФЕРЕНЦІЙНЕ ГАЛЬМУВАННЯ виникає тоді, коли один подразник підкріплюється, а інші, близькі до нього подразники, не підкріплюються безумовним подразником.
ЗАПІЗНЕНЕ ГАЛЬМУВАННЯ виникає в тих випадках, коли безумовне підкріплення поступово відтягується в часі. Тоді і умовний рефлекс виникає також пізніше.
ОХОРОННЕ ГАЛЬМУВАННЯ захищає клітини кори великих півкуль від надмірної напруженої діяльності і, тим самим, забезпечує необхідний їм відпочинок у вигляді сну.
ПСИХІКА – ЦЕ ЗДАТНІСТЬ ЖИВИХ ІСТОТ АКТИВНО ВІДОБРАЖАТИ ОБ’ЄКТИВНИЙ СВІТ, ЯК НЕВІДЧУЖЕНИЙ ВІД НИХ ОБРАЗ СВІТУ, ТА САМОРЕГУЛЮВАТИ НА ЦІЙ ОСНОВІ СВОЮ ПОВЕДІНКУ
ВИНИКНЕННЯ ПСИХІКИ
Психіка є результат довготривалого розвитку матерії. Суттєво, що різні форми матерії мають таку свою невід’ємну властивість як рух, тобто рух – це спосіб існування
матерії. Саме в русі виникає така її необхідна властивість, як відображення, бо інакше рух мав би тільки хаотичну спрямованість. Оскільки рух може виступати у механіч-ному вигляді, фізичному, хімічному та біологічному, то й відображення буває механічним, фізичним, хімічним та біологічним. На певному етапі живої матерії виникає психіка як якісно нова форма відображення і яка породжує принципово нові механізми, що обумовлюють появу нових форм руху – поведінки живих істот.
Взагалі, походження психіки пояснюється наступним чином. Психіка сформувалась у процесі взаємодії найпростіших живих істот з навколишнім середовищем, завдякі чому суттєво вдосконалилась регуляція цього процесу, що забезпечило ефективну життєдіяльність тваринного світу. Психіка виникла як необхідний механізм сигналізації, орієнтації, організації поведінки живих істот, що поліпшувало умови їхнього життя. Розвиток психіки здійснювався як доцільний процес і проходив ряд етапів, набуваючи на кожному з них якісно нових ознак (див. рис.1.1):
найпростіші
кишковопорожнинні черви комахоподібні риби, амфібії, рептилії птахиссавці
мавпи людинаРЕФЛЕКСИ - проста стереотипна
середовища
Рис. 1.1. Етапи розвитку психіки
В цілому дослідники розрізняють дві стадії розвитку психічного відображення в процесі еволюції живих істот – стадію елементарної сенсорної психіки і стадію перцептивної психіки.
СТАДІЯ ЕЛЕМЕНТАРНОЇ СЕНСОРНОЇ ПСИХІКИ
РІВНІ |
ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ |
ВИДИ ЖИВИХ ІСТОТ |
А. Нижчий рівень. Примітивні елементи чутливості. Розвиток подразливості |
Чіткі реакції на біологічно значущі властивості середовища через зміну швидкості і напрямку руху. Елементарні форми рухів. Слабка пластичність поведінки. Несформована здатність реагування на біологічно нейтральні властивості середовища. Слабка нецілеспрямована рухова активність. |
Найпростіші. Нижчі багатоклітинні організми, які живуть у водному середовищі. |
Б. Вищий рівень. Наявність відчут- тів. Поява органу маніпулювання – щелеп. Формування елементарних умовних рефлексів |
Чіткі реакції на біологічно нейтральні подразники. Розвинена рухова активність. Здатність уникати несприятливих умов середовища, вести активний пошук позитивних подразників. Індивідуальний досвід і навчання відіграють невелику роль. Головне значення в поведінці мають жорсткі вроджені програми. |
Вищі (кільчасті) черви, брюхоногі молю- ски, деякі інші без- хребетні.
|
СТАДІЯ ПЕРЦЕПТИВНОЇ ПСИХІКИ
РІВНІ |
ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ |
ВИДИ ЖИВИХ ІСТОТ |
А. Низький рівень. Відображення зовнішньої дійсності у формі образів предметів. Інтеграція, об’єднання впливових властивостей в цілісній образ. Основний в цілісній образ. Основний орган маніпулювання – щелепи. |
Формування рухових навичок. Переважають сталі, генетично запрограмовані компоненти. Рухові здібності складні і різноманітні (впірнання, повзання, ходьба, біг, стрибки, лазіння, політ тощо). Активний пошук позитивних подразників, уникнення негативних (шкідливих), розвинена захисна поведінка. |
Риби й нижчі хребетні, деякі вищі безхребетні (членоногі і головоногі, молюски, комахи). |
Б. Середній рівень. Елементарні форми мислення (розв’язування завдань). Складення певної „картини світу”. |
Високорозвинені інстинктивні форми поведінки. Здатність до навчання. |
Вищі хребетні (птахи і деякі ссавці) |
В. Вищий рівень. Виділення в практичній діяльності особливої, орієнтовно-дослідної фази. Здатність розв’язувати одне й те ж завдання різними методами. Здатність переносити один раз знайдений принцип вирішення завдання в нові умови. Створення і використання в діяльності примітивних знарядь. Здатність до пізнання оточуючої дійсності незалежно від наявних біологічних потреб. Безпосередній розсуд і врахування причинно-наслідкових зв’язків між явищами в практичних діях (інсайт). |
Виділення спеціалізованих органів маніпулювання: лап і рук. Розвиток дослідницьких форм поведінки з широким використанням раніше набутих знань, умінь і навичок. |
Мавпи, деякі вищі хребетні (собаки, дельфіни, слони). |
Таким чином, зазначене вище свідчить про те, що виникнення первісної психіки пов’язане з переходом від допсихічних форм регуляції поведінки – так званих таксисів (тропізмів), властивих рослинним і найпростішим тваринним організмам – до власне психічних, сигнальних форм регуляції поведінки тварин. На найвищих щаблях еволюції тварин певного значення в їх життєдіяльності набувають такі форми розвитку психіки, як научіння та інтелектуальна діяльність.
НАУЧІННЯ ЯК ІНДИВІДУАЛЬНО-НАБУТІ ФОРМИ ПОВЕДІНКИ
тим більш складними можуть стати вироблені більш складних форм пластичної
Аналіз і синтез Навички – дії тварин, в основі яких Інтелектульні
предметних ситуацій лежать умовні зв’язки і які функціо- дії
переноситися в нову ситуацію нятись від інших
ки наближаються до інстинктів ться до інтелектуальних проявів
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ПОВЕДІНКА ТВАРИН
Інтелектуальна поведінка тварин Інтелектуальний Інтелектуальні дії тварин, на
характеризується “винаходом” нових характер носять відміну від людських, не вип-
способів вирішення завдань, викори- перш за все дії ливають із знання об’єктив-
станням зовнішніх предметів (зна- людиноподібних них законів, не усвідомлюю-
рядь), обходом перешкод, вирішенням мавп ться ними і не передаються
двофазних завдань, явищем інсайту “людськими” способами (че-
(раптового знаходження рішення) рез мовлення, знаряддя, про- дукти праці)мавп елементарні за своїм харак- ки вищих тварин, їх ка є вершиною психічно-
тером і не виходять за межі кола наслідування, за го розвитку тварин. Для
завдань, які виникають в приро- якою наслідується не неї характерна здатність дних умовах їх життя дії, а сама дія переносити засвоєне, але
відсутнє узагальнення
кований біологічним законам (спадковий, відрізняється від мис-
природний відбір) лення людини
Зауважимо, що у вищих тварин, особливо у мавп, спостерігається не тільки використання різних предметів, наприклад, гілок, кісток, каміння, але й маніпулювання ними, що передує їх вживанню як знарядь праці, що притаманно тільки людині.
1.4. Психіка людини, її виникнення та особливості
Хоча психіку мають усі живі істоти, але психіка людини має суттєві відмінності. Так, до складу психіки людини входять такі її механізми як нетваринне відображення, проектування та упредметнення, що мають такий зміст:
ВІДОБРАЖЕННЯ: 1) у людини воно має активний характер, пов’язаний з пошуком та вибором адекватних умовам середовища способів дій; 2) психічне відображення має випереджувальний характер, забезпечує функцію, передбачену в діяльності та поведінці; 3) кожний психічний акт є результатом дії об’єктивного через суб’єктивне відображення, через людську індивідуальність, що накладає відбиток своєрідності на її психічне життя; 4) у процесі діяльності психічне відображення постійно поглиблюється, вдосконалюється й розвивається.
ПРОЕКТУВАННЯ: 1) основною функцією проектування є впорядкування і гармонізація змістів відображення відповідно до мети дій чи діяльності людини; 2) проектування як процес означає сукупність і послідовність розумових або психомоторних дій, внаслідок яких створюються образи, схеми чи знакові системи.
УПРЕДМЕТНЕННЯ - це елемент свідомості й доцільної діяльності людини. Ця діяльність має три основні форми: 1) матеріальна – до якої входять виробництво, фізична праця тощо, робота, якою людина перетворює і втілює себе в довкілля; 2) психічна – виробництво та інтерпретація змісту відображення, добір цінностей, розумових операцій, переживання і т.ін., що виступає конструктивними елементами будь-якого виробництва; 3) творіння себе самого – розвиток душевних і духовних потенцій, а також усунення різних форм відчуження.
ВИНИКНЕННЯ ПСИХІКИ ЛЮДЕЙ
Етап, на якому виникла психіка людини, пов’язаний зі змінами в поведінці людиноподібних мавп та прадавніх людей, що відбулися кілька мільйонів років тому. Це було, як можна собі зараз уявити, тоді, коли наші найдавніші пращури злізли з дерев і зайнялись сумісним мисливством. Тоді ж таки вони навчились видобувати та зберігати вогонь і виробляти прості знаряддя праці. Виник принципово новий процес поведінкової адаптації – пристосування до навколишнього середовища за допомогою праці. Для цього вже були сформовані біосоціальні передумови – здатність до маніпулювання предметами, стереоскопічний зор, скоординований з рухами передніх кінцівок, розвинена шкіром’язова чутливість та набуті навички сумісної діяльності. Все це зумовило якісно новий етап в розвитку психіки майбутньої людини.
Виготовлення знарядь праці в умовах групи пов’язане з передбаченням їх використання та суспільним поділом процесу їх виготовлення, що стимулювало розвиток інтелекту та понятійної мови. Інакше кажучи, трудові дії набували свого сенсу тільки тоді, коли вони були пов’язані з діяльністю інших людей. Це, в свою чергу, зумовило виникнення свідомих дій, відірваних від наявної біологічної мети, дій, що були пов’язані з
розумом та волею людини, яка почала моделювати різні відношення між речами, прогнозувати їх зміни та регулювати на цій основі свою поведінку.
В праці розвинулись психомоторика та інтелектуальні якості людини, удосконалювалась її сенсорна чутливість, збільшилась кількість якостей різних предметів, що відображаються, покращалась координація рухів. Це викликало інтенсивний розвиток сенсорної та моторної зон кори головного мозку, а також лобної її частини, що відповідає за інтелект.
Завдяки мові психіка людини почала обумовлюватись загальнолюдським досвідом. Виник феномен соціальної ідентифікації – ототожнювання людини з соціумом. Потяги індивіда починають орієнтуватись на потяги та інтереси інших людей, на основі чого формується загальноприйнятна система суспільних цінностей та норм і у людини виникає здатність виконувати моральні вчинки.
Вже на початкових етапах історії людства система моральних заборон взяла під свій захист усіх членів первісної громади, завдяки чому виникло усвідомлення залежності їх громадської взаємозалежності. Це навчило наших пращурів додержуватись визначених соціально-рольових функцій та контролювати їх виконання іншими людьми.
Таким чином в процесі соціоантропогенезу сформувався суспільний фактор детермінації людської психіки, а саме поведінка людини стала регулюватись не природними імпульсами її організму, а суспільними вимогами. Що, в свою чергу, сформувало свідомість людини як вищої форми психіки. Змістом свідомості є категоріальне та ціннісноосмислене відображення дійсності.
Якщо порівняти психіку тварин та людей, то в загальному вигляді відмінності між ними мають такий зміст:
СУТНІСТЬ ВІДМІННОСТЕЙ ПСИХІКИ ТВАРИНИ І ЛЮДИНИ
ОСОБЛИВОСТІ “ДІЯЛЬНОСТІ” ТВАРИНИ |
ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ |
Поведінка тварини інстинктивно-біологічна |
Діяльність спрямовується пізнавальною потребою та потребою в спілкуванні |
У тварин не існує суспільства, немає спільної діяльності |
Кожна дія набуває для людей значення лише в міру того місця, яке вона займає в їх спільній діяльності |
Тварини керуються наочними враженнями |
Людина абстрагує, проникає в зв’язки та відносини речей, встановлює причин- но-наслідкові залежності |
У тварини типові, спадково закріплені програми поведінки |
У людини передача й закріплення досві- ду здійснюється через соціальні засоби спілкування (мова та інші системи зна- ків) |
У тварини зачатки діяльності за допомогою знарядь не призводить до виконання принципово нових операцій |
Людина виготовляє знаряддя праці |
Суттєво також зазначити, що в тваринному світі процес спілкування здійснюється за допомогою першої сигнальної системи. Перша сигнальна система характеризується тим, що сигнальну функцію виконують предмети і явища зовнішнього світу, їх різноманітні властивості, які безпосередньо діють
на рецептори. Ця система існує і у людей. Але головною для них є друга сигнальна система, яка взаємодіє з першою. Друга сигнальна система – це система тимчасових нервових зв’язків, що утворені за участю мови як засобу спілкування людей. Це означає, що другу сигнальну систему складає слово, яке може без обмежень відображати усі аспекти об’єктивної дійсності.
Мова як друга сигнальна система почала виконувати ще одну свою функцію, що існує тільки у людей. Вона стала формою існування свідомості.
До виникнення мови поведінка в тваринному світі обумовлювалась впливом двох джерел: спадково закріпленою програмою та власним досвідом. З появою мови виникло і третє джерело, що формує діяльність людини, – трансляція та засвоєння суспільного досвіду. Тобто, за допомогою мови стало можливим поширювати суспільний досвід серед людей, поширювати без обмеження як в часі, так і в просторі.
Свідомість є найвищим рівнем психіки, який притаманний тільки людині та безпосередньо пов’язаний з мовою та суспільною діяльністю людини. Сутність свідомості полягає в узагальненому, оцінювальному, цілеспрямованому відображенні та творчому перетворенні дійсності, у попередній уявній побудові дій та передбаченні їх результатів, у розумному регулюванні та самоконтролюванні поведінки людини.
Свідомість як вищий рівень психічного відображення характеризується такими психологічними ознаками:
По-перше, свідомість – це узагальнений людський досвід відносно оточуючої нас дійсності, це знання про природу та суспільство, а також про внутрішній світ людини. Цей досвід передається від людини до людини і не успадковується. Рівень свідомості знаходиться в прямій залежності від рівня та сукупності засвоєних знань і особистого досвіду людини. Знання, що входять до свідомості особистості, здобуваються людиною в процесі навчання і виховання, завдяки таким психічним процесам, як відчуття, сприймання, мислення, пам’ять (Важливо підкреслити, що суспільно-історичний розвиток сформував у людини потребу в знаннях, які є спонукою, мотивом пізнавальної діяльності).
По-друге, завдяки свідомості людина відокремлює себе в предметному світі як суб’єкта пізнання, тобто ми маємо розрізнення суб'єкта “Я” і об’єкта “не Я”, протиставлення людиною себе як особистості об’єктивному світу. Характерним у цьому відношенні є самопізнання, що стало основою для самосвідомості. Така особливість свідомості називається рефлексією. Рефлексія – це ставлення особистості не тільки до себе, а й до об’єктивної дійсності, до інших людей як того, що є її продовженням.
По-третє, сукупність знань людини про оточуючий світ та про саму себе, як ядро свідомості, супроводжується певними емоційними переживаннями. Життєдіяльність людини супроводжує світ емоцій і почуттів, що свідчить про те, що людина ставиться певним чином до того, що вона відображує. В свідомості людини представлені емоційні оцінки міжособистісних відносин та всієї системи складних об’єктивних відносин, до яких залучена людина в суспільстві.
Четвертою особливістю свідомості є її цілеспрямованість, планування власної діяльності й поведінки, передбачення її результатів. У функції свідомості входить формування цілей діяльності. Ця сторона свідомості виявляється у виборі мотивів дій, прийнятті вольових рішень, самоконтролі і коригуванні особистістю власних дій, їх перебудові, а також визначенні стратегій і тактик особистих дій відповідно до обставин.
По-пяте, свідомість людини тісно пов’язана з мовою як системою значень, в якій відтворений суспільно-історичний досвід та суспільна свідомість, котрі людина засвоює та які стають елементами її особистого життя.
По-шосте, людина живе в світі матеріальної і духовної культури. Вона активна, діюча особа, тому свідомість – це також певна ідеальна діяльність, орієнтована не тільки на відображення, а й на перетворення дійсності, створення творчих, оригінальних продуктів.
Як головне надбання психіки людини свідомість знаходить своє завершення в самосвідомості. Самосвідомість – це усвідомлення людиною за допомогою мови себе самої, своїх відносин до природи і до інших людей, своїх ідей, думок та вчинків, на основі чого й формується її особистістна поведінка.
Розвиток самосвідомості людини виявляється у формуванні САМОСПОСТЕРЕЖЕННЯ, в оцінюванні своїх позитивних і негативних сторін, тобто КРИТИЧНОГО СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ, САМОВЛАДАННІ, ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ за свої вчинки.
Свідомість як особливий рівень психіки виникає тільки в умовах суспільних відносин. В свою чергу, передумовою й результатом розвитку цих відносин є трудова діяльність людини, повне значення якої виглядає наступним чином.
пізнання об’єктивної дійс- ТРУДОВА людей якісно змінили бі-
ни постає як свідома суспільства
6. В процесі праці розви-
відображення пово нова психологічна систе-
Отже, узагальнюючи тему розвитку психіки у філогенезі та рівнів психічного відображення, можна стисло представити цю інформацію наступним чином:
Рівень психічного відображення |
Природні умови виникнення і фунціонування |
Зміст (форма) прояву |
Вид активності організму |
1. Елементарна сенсорна психіка |
Нервова система має вигляд нитки (ланцюжка – ниткообразна) |
Організм реагує подразненням на оточення, відчуває значимі для оганізму впливи у вигляді відчуттів (на дотик, укол). |
Для цього рівня достатнь організму мати інстинкти, які передаються спадково і виявляються у моторно-сенсорних діях. |
2. Перцептивна психіка |
Нервова система має вузли (ганглії), тобто гангліозна н.с. |
Організм відображає оточуючий світ у вигляді цілісних образів предметів і явищ оточуючого світу, а не лише окремих відчуттів. |
Поряд з відчуттями і інстинктами зявляються більш складні і змінливі форми активності – навички, які набуваються завдяки індивідуальному досвіду. |
3. Інтелект, який має 2 рівня: - практичний, наочний (“ручний” інтелект) - притаманний для вищих тварин; - теоретичний, абстрактно-логічний, притаманний тільки людині |
Нервова система ускладнюється до рівня центральної нервової системи, де кора головного мозку стає головним природнім органом, від якого залежить психічне відображення Для другого рівня (для людини) головною умовою є оволодіння мовою. |
Організм здатний відтворювати та встановлювати міжпредметні зв’язки. |
Інтелектуальна поведінка характеризуюється досить складною поведінкою і діяльністю і складними формами відображення дійсності, що виявляється в тому, що організм відображає не тільки окремі предмети, а і їх відносини, тобто міжпредметні зв’язки та ситуацію в цілому. Завдяки цьому можливе вирішення проблем, задач різного рівня складності, знаходити вирішення в складних, в тому числі прихованих, неявних умовах. |
4. Свідомість (набувається після народження, за життя і притаманна тільки людині) |
Виникає завдяки розвитку людини в суспільстві та засвоєння суспільних відносин та поведінки, тобто головною умовою є життя в суспільстві, а також спілкування за допомогою мови та виконання спільної діяльності. |
Відображення та відтворення суспільних зв’язків та відносин. |
Суспільна поведінка, оволодіння та відтворення суспільних норм, правил, цілеспрямованої діяльності. |
Якщо розглядати свідомість як особливу програму поведінки особистості, то треба зазначити, що вона не єдина в регулюванні діяльності людини. Окрім неї психіка людини містить ще й несвідомі психічні явища.
Несвідомі психічні явища – це сукупність психічних явищ, станів і дій, відсутніх у свідомості людини, що лежать поза сферою розуму, непідзвітні їй принаймні в даний момент, та не піддаються контролю.
Рис. 1.2. Неусвідомлені форми психічної діяльності
Несвідоме – це еволюційно сформована несвідомо-інстинктивна програма дій людини. Це вроджена інстинктивна та рефлекторна поведінка організму, скерована на задоволення біологічних потреб, його самозбереження як виду.